En ärlig chans

Idag hade jag möte med en pdt-terapeut inom psykiatrin. Planen är att vi ska ha några orienterande samtal och sedan eventuellt inleda en psykodynamisk terapi. För att vara ett första möte så gick det väl okej. Hon bad mig sammanfatta mitt liv, dvs mitt barndomstrauma. Vilket jag gjorde. Sedan fick jag även sammanfatta det sexuella trauma jag gått igenom. Att bara så där gå igenom svåra saker som hänt mig kändes inte jättebra. Jag hade kanske trott att vi skulle inleda med lite ”lättare” saker och sedan fördjupa oss alltefter att förtroendet växer. Menmen. Jag överlevde. Gick dock därifrån med väldigt hög ångest.

Hon verkade positiv till att inleda en terapi. Jag själv vet inte riktigt. Jag känner mig inte redo. Men det kommer jag nog aldrig att göra. Och hon är inte är som min dbt-terapeut. Och det kommer hon aldrig att bli.

Jag får ge detta en ärlig chans.

10 thoughts on “En ärlig chans

  1. Ullis

    Hej hur går det med 12 stegs programmet? Jag är nyfiken hur det kan fungera? Modigt att börja med ny terapeut. Jag känner mig så bränd på terapeuter. Vill helst inte släppa in fler som kan rata mig när jag blir för jobbig.

    Svara
    1. GLÖM INTE ATT ANDAS Inläggets författare

      Det går jättebra där! Bästa beslutet jag fattat att gå med där. Jag älskar inte allt men tar det jag vill ha och låter resten vara. Sedan jag började för två månader sedan har jag levt abstinent från socker och det är en sådan obeskrivlig lättnad att inte behöva hetsäta varje dag. På mötena har vi en ledare, som kan vara vem som helst i gruppen, vi läser texter och delar våra erfarenheter och tankar. Mer info finns på oasverige.org och faa.se som är de två programmen som finns för sockerberoende/överätare. Båda grupperna har också telefonmöten varje dag som man kan ringa in på.

      Kram <3

      Svara
  2. tictactoet

    Vilket tufft första samtal för dig, men så bra att du försöker ge det hela en chans. Hur mår du? Vad har hänt sedan sist? <3 Dina kommentarer hjälper mig och är betydelsefulla, bara jag som är dålig på att svara och läsa andras bloggar. Tänker på dig <3

    Svara
      1. Anna

        Skriv gärna om din resa mot att må bättre utan socker och ångest. Du är en sån stilist när du beskriver saker. Du har hjälpt mig att få ord på mycket kring borderline som inte finns på andra ställen. Och trots att du skriver om en tuff verklighet så har jag känt hopp när jag läser det du skriver.

  3. Linda

    Känner igen det där, på tisdag ska jag till psyk för ett möte/samtal med en sköterska. Stod inte så mkt i kallelsen vad mötet skulle innebära…
    Om ngr veckor är min tid i Mora över, två år av mitt liv i behandling och det känns lite dubbelt. En vet vad en har men inte vad en får.

    Stor kram <3!

    Svara
  4. Psykiskt kaos

    Hoppas det kommer bli bra med pdt! Jag hoppas att jag också kommer få det så småningom.
    Jag kan relatera till känslan att din nya terapeut inte är som din förra. Min allra första psykolog var helt amazing och jag saknar henne fortfarande, det finns liksom ingen som kan bli som henne.
    Jag försöker tänka att jag får vara glad för den tid jag fick ha henne som terapeut.. Ingen stor tröst, men en liten iallafall..

    Kram <3

    Svara

Kommentera

